reklama

Božská už nie je božská

Priznám sa, že som vyrastal na Kofole a pijem ju vlastne dodnes, aj keď…

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

Môj strýko bol dlhoročný údržbár známeho slovenského farmaceutického podniku Slovakofarma. A pretože časy minulé paradoxne viac žičili novátorstvu a zlepšovateľstvu, ľudia akosi ľahšie spolupracovali bez nároku na možno zaslúženú odmenu, aj on bol jedným z takých zvláštnych úkazov. Večne bol v „továrni“, ako Slovakofarme mnohí hovorievali, a vylepšoval plniace linky a zastaralým strojom pomáhal získavať lepšie vlastnosti. Často sa spolupráca prenášala aj na iné podobné fabriky a neraz preto navštevoval český podnik Galena. Občas odtiaľ priniesol sirup, ktorý po nariedení s vodou a lepšie so sódovkou vytvoril charakteristický nápoj, ktorý bol svojou chuťou jedinečný a ťažko napodobiteľný. Ako malý chlapec som sa takto prvý raz stretol s Kofolou. Vtedy som dostal informáciu, že to v Galene skúšajú vyrábať a je to z odpadu. A skutočne, vraj pôvodný zámer bol využiť nadbytočný kofeín pri pražení kávy. Mama lúchanie nápoja s obsahom kofeínu u odolescentov nevidela veľmi rada ale kofola, písané s malým písmenom, natoľko zľudovela, že pomenovala všetky podobné kofeínové resp. hnedé nápoje všeobecne až dodnes. A bolo, a je ich ako maku. Už v začiatkoch boli snahy vyrábať rôzne hybridy a vylepšenia ale žiadny iný podobný produkt nenahradil ani neprekonal pôvodnú receptúru. Boli obdobia kedy pôvodnú fľaškovú podobu nahradila citrokola, slovkola a pôvodná kofola sa predávala čapovaná v pohostinstvách. Tu bola kvalita rôzna, pretože stabilizácia a trvácnosť napoja bola krátka a tiež závisela na čistote a spôsobe predaja. V tom období sa sporadicky v lepších reštauráciách objavovala aj Coca-Cola alebo Pepsi-cola. Samozrejme tento produkt „zahnívajúceho kapitalizmu“ u vládnuceho aparátu v láske nebol, ale aj keď opomeniem závratný cenový rozdiel, našinec si radšej vybral našu paradoxne niekedy „zlomenú“ kofolu načapovanú z nie veľmi čistého výčapu. Čerstvá mala ale takú špecifickú chuť, že ju nebolo možné napodobniť a rozhodne chutila menej technicky a bola menej sladká ako jej západné náprotivky. Pamätám si na trojdecové priehľadné fľašky ktoré mali do jednej tretiny usadnutý sirup a pred otvorením bolo treba fľašku otočiť hore dnom. Nejednému nedočkavcovi potom nadelil unikajúci kysličník hustú kofolovú penu priamo do úst.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Áno, to bola Kofola akú sme poznali a či chceme, alebo nie stávala sa často súčasťou nášho života. Aj teraz mnohí vyrážajú na pivo, ale aj na kofolu ani neuvažujú akú značku im nalejú do pohára.
Pravdu povediac prevrat z pred dvadsiatich rokov zatriasol všetkým a zatriasol aj Kofolou. Otvorením trhov sa k nám dostalo kadečo, a pribudlo aj domácich výrobcov a značiek. Verejne dostupná receptúra a nejasnosti okolo majiteľa ochrannej známky spôsobil boj o tento renomovaný produkt, ktorý u nás veľmi účinne konkuroval gigantickým značkám. Spomínam, ako som chodieval kupovať kofolový sirup na okraj Hlohovca kde po malom hlohovskom pivovare vznikla firma Ambrozia, ktorá skutočne predávala sirup Kofo – kľúčová zložka Kofoly v licencii Galeny resp. Ivaxu ČR, a.s., Opava, a aj vyrábala resp zarábala Kofolu. A treba povedať, že to bola naozaj ta pravá originálna chuť a bol som milo prekvapený, že od čias údržbárčenia môjho strýka v Galene som si tento sirup mohol kúpiť celkom pokojne v svojom rodnom meste.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Množstvo ťahaníc a súdnych sporov iste neprispievalo tejto kultovej značke ani kvalite produktu. V snahe udržať si výrobu a participovať na tradícii vzniklo množstvo náhradných značiek aj napodobenín. Nakoniec ochrannú známku získala firma Santa nápoje (neskôr Kofola, a.s.) v českom meste Krnov s monopolom dodávky Kofoly do Česka a na Slovensko. U nás potom vybudovala závod v Rajeckej Lesnej. Dobre zvládnutý marketing a celoplošná propagácia podporili dobrý produkt. Kofola získala nový šat, novú, celkom vydarenú reklamu, a tiež chytľavý slogan. Všetky tieto atribúty dostali náš tradičný nealkoholický nápoj v slovenských obchodoch až nad úroveň zámorských značiek. A čo kvalita a chuť? Čuduj sa svete bola naozaj originálna ako kedysi, udržovala si stabilitu a na základe toho sa aj cena mohla šplhať vysoko. Pre spotrebiteľa okrem ceny iba samé dobré správy.
Všadeprítomná snaha o inováciu, ma osobne v mnohých prípadoch, najmä pri potravinárskych výrobkoch, značne vytáča. Ak si totiž kupujem maďarskú salámu, chcem maďarskú salámu akú poznám dvadsať rokov. Platí to aj o Kofole a jej „citrusových“, „škoricových“ alebo „hviezdičkových" hybridoch. Inovácia Kofoly bez cukru sa ale podľa môjho názoru podarila aj vyplatila, pretože priniesla síce nie už celkom autentickú chuť ale absencia cukru tento nápoj ešte viac zatraktívnila. Dobrá chuť, bez charakteristických sacharínových pachutí, oslovila nejedného obézneho diabetika. Aj ja som voľky-nevoľky presedlal, bolo to v roku 2008. Zhruba od tohoto obdobia začala aj cena Kofoly mierne klesať nie iba pri tradičných cenových akciách v supermarketoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale čo to? Minule som ochutnal Kofolu originál, prekvapila ma strata originálnej chuti a som presvedčený že slovenský spotrebiteľ to spoznal. Kofola originál z Rajeckej Lesnej stratila špecifickú chuť pre ktorú som ju vlastne celý život vyhľadával a dostala sa na úroveň desiatok napodobenín kolujúcich na našom trhu. Nechápem to, veď ich produkt doteraz jednoznačne chutil tradične, trh to aj ocenil. Možno, sa neskromne považujem za znalca tohto nápoja a chyba je vo mne, ale mám pocit, že božská, ako som si ju privátne nazval, už božskou nie je.

Škoda, že dnešní výrobcovia nie sú schopní udržať pôvodnú kvalitu, alebo ak chcete špecifičnosť jednotlivých výrobkov, a umelo vymýšľajú novinky, o ktoré možno ani nie je záujem. Tak ako mi dnes chýba originálna Kofola, chýbajú mi aj dopravou polámané macky vo veľkej nepeknej krabici so sereďskej fabriky, karlovarský rožok alebo klasická slanička, či roztápajúce sa eskymo bez paličky. Aj za niekoľkonásobnú cenu ako kedysi.

Vojtech Moravčík

Vojtech Moravčík

Bloger 
  • Počet článkov:  43
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Živnostník s dušou proletára, to je ťažká konštrukcia. Zoznam autorových rubrík:  SvetonázorZávislosťTupinyZnačkové nepodarkyZdravieDopravaPozitívaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu