Osobne sa mi to nepáčilo, ale je zbytočné lamentovať nad rozliatym mliekom. Slovensko bolo určite viac nabudené na osamostatnenie, o čom svedčila aj snaha byť za každú cenu celkom iný ako dovtedy. Vydobytá pomlčka bola iba predohrou ku konečnému rozchodu. Dedičstvo sa delilo rôznym spôsobom a hlavne v dedení nemateriálneho majetku mali Česi navrch. Asi neboli natoľko uchvátení separáciou a dokázali stavať aj na spoločnom. Tiež mnoho ochranných známok a značiek vychádzalo z federálneho názvu, kde bolo Česko vždy úvodné. Je to trochu nespravodlivé, že aj profit z ich ďalšieho používania patril im. Bolo mi smutno ako ľahko prebrali síce kozmeticky upravenú, ale aj tak spoločnú zástavu. Neviem ako to dopadlo so závideniahodným označením československých lietadiel – OK. Pre slovenské podniky bolo niečo také komplikovanejšie, niektoré sa o to aj na prechodnú dobu pokúsili. Až komicky pôsobila značka ČSAD v logu Slovenskej automobilovej dopravy.
Trošku som našim západným susedom závidel ako nepohrdli spoločnou minulosťou. Bolo to pre nich nepochybne výhodne, ale popravde niekedy si premenovali na české aj to čo bývalo vždy spoločné.
Slovenskú televíznu scénu si napriek rozchodu nedokážeme predstaviť bez českých staníc. Tu akoby k rozdeleniu ani nedošlo. Ich absencia výrazne znižuje predajnosť produktov káblových alebo satelitných spoločností pôsobiacich na slovenskom trhu. Osobitne ČT 1 a ČT 2 má medzi slovenskými divákmi vysoký kredit a myslím si, že právom. Od septembra ale na obrazovke darmo hľadám typické, desaťročia používane logo, ktoré symbolizovalo tradíciu a kvalitu. Dnes na nás z obrazovky svieti šedá nechutná číslica s čiarou hore. Je pravdou, že na niektorých staniciach je „prelogované“ v každom rohu. U ČT som to necítil. Tvorcovia asi mali snahu menej rušiť obraz, ale mohli to elegantne riešiť na starom znaku potlačením farby. V čase nábehu farebného vysielania mala decentná farebnosť loga aj diagnostickú funkciu. Pri vysielaní čiernobielych programov totiž uisťovala diváka, že má v poriadku svoj farebný prijímač. Piktogram Českej televízie bol, podľa mňa, veľmi vydarené dielko vychádzajúce z dedičstva federálnej značky. Je škoda, že nielen televízie stále menia svoju vizualizáciu, niekedy iba preto, aby nový manažment negoval predchádzajúci, inokedy nevydareným dizajnom. Nemyslím si, že to je prípad ČT. Želám sebe i Českej televízii, aby sa voči jej nelogickému kroku zdvihla vlna diváckeho odporu, ako to bolo v časoch snahy meniť znelky oboch federálnych večerníčov. Tie nakoniec prežili rozdelenie republiky aj všetky vlády.