reklama

Po rokoch opäť ako človek...

Zdedil som glukometer aj chorobu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Často premýšľam nad veľkou poruchovosťou továrne zvanej človek. Ak sa však trošku hlbšie pozriem ako to v nej vlastne funguje, zostávam v nemom úžase, že to v mnohých situáciách vôbec funguje. Na prvý pohľad jednoduché a samozrejmé pochody v sebe skrývajú vyvážené zložité chemické procesy. Ak nie sú problémy, látkovú premenu ani nevnímame a neuvedomujeme si čo sprevádza premenu sústa ku svalovej energii. Žil som aby som jedol
V živote nás postretne kadečo. Nikdy som nepil, už dávno som prestal fajčiť a myslel som si, že si budem užívať beztrestne aspoň jedla. Ako správny pesimista som tušil, že to bude iba do času, a preto som sa obžerstvu oddával naplno, pod heslom „najedz sa pokiaľ môžeš“. Vypestovaná nadváha a genetická dispozícia priniesla ovocie v podobe tušeného „spoločníka“, ako choroby dôverne nazývam. Už teda nemôžem. Jem aby som žil
Toto heslo mi nikdy nevoňalo a nikdy mi ani voňať nebude. Prestať fajčiť je oproti redukcii jedla, resp. racionálnemu stravovaniu, hračka. Je tu ale objektívny dôvod, diabetes, a preto, aj keď som si myslel, že to nebude už v päťdesiatom roku života, som prestal byť odpadovým košom. Zhodil som sedem kilogramov, začal som sa viac pohybovať a cukrovku zatiaľ riešim diétou. Mnohí si asi myslíte, že tu je pointa názvu môjho článku. Nie je to tak, a veru sa necítim ani zamak lepšie ako predtým, naopak.
Osveta
Aj keď som naznačil, že s cukrovkou v rodine máme bohaté skúsenosti oprášil som vedomosti a požičal glukometer, aby som zistil čo je pre mňa „prudký jed“ a čo blahodárny liek. Zistil som, že jedom je vlastne všetko, iba je vhodné sa troviť pomaly. Ako človek chtivý vedomostí som sa začal, možno až príliš, sledovať a merať si glukózu v krvi. Ale vyplatilo sa. Po dvoch týždňoch som vysadil perorálne diabetiká, pretože som sa zbytočne dostával do hypoglykemických stavov.
Riešenia
Pretože sú glukometre pomerne drahé zdravotnícke pomôcky, zdravotné poisťovne ich indikujú iba pacientom s inzulínovou liečbou. Nie je to rozumné. Myslím si, že v rannom štádiu stareckej cukrovky by mohli významne posunúť nutnosť drahšej inzulínovej liečby a celkovo spomaliť progresivitu choroby. Ak ma totiž pacient denné informácie o reakcii vlastného tela na rôznu životosprávu, môže efektívne sám regulovať svoju terapiu. Hovorím už z vlastnej skúsenosti.
Pointa
Zdedený glukometer mal desať rokov, napriek tomu som oslovil e-mailom výrobcu o možnosti dodania náhradných dielov, hlavne atypickej batérie. Dostal som okamžitú odpoveď pôsobiacu ako sci-fi, ktorá sa ma po dlhšom čase pokúšala presvedčiť, že pri jednaní s inštitúciou alebo obchodníkom sa môžem cítiť ako človek.
– Starý glukometer OT Basic Vám zdarma vymeníme za nový OneTouch Ultra alebo Ultra Easy. Stačí nás kontaktovať.
Ako správny Slovák som neveril, upozornil som, že som iba „začínajúci cukrovkár“ a žiadal som vysvetliť koľko korún predstavuje zdarma.
– Starosti s poisťovňou si robiť nemusíte. Je to v poriadku, ide iba o dohodu medzi Vami a LifeScan. Glukometre meníme kus za kus. Prosím kontaktujte nás telefonicky, alebo nám zadajte Vašu poštovú adresu.
Degradovaný dobou som aj tak uveril až po telefonáte. Chcel som si kúpiť aspoň kábel na prepojenie s počítačom načo som dostal odpoveď, že ak sa po obdržaní nového prístroja zaregistrujem pošlú mi kábel tiež zadarmo. O dva dni mi prišiel obyčajnou poštou nový glukometer v predajnej hodnote cca 5000,- Sk. Aj keď im iste nešlo o starý prístroj, ešte v ten deň som ho poslal, pre istotu doporučenou poštou.
Resumé
Bez lustrovania a papierovania som dostal od spoločnosti Johnson & Johnson, s.r.o., divízia LifeScan dôležitú zdravotnícku pomôcku zadarmo. Nie som naivný a viem, že tejto firme plynú z našej republiky iste nemalé zisky, pretože, okrem iného, ich sortiment je na zozname schválených zdravotníckych potrieb aj našej najväčšej zdravotnej poisťovne. Ale práve preto, by bolo možné očakávať nezáujem o jednotlivca. Opak je pravdou. Pravdepodobne sa takéto marketingové postupy možno vyplatia aj pre bohatú firmu, pretože diabetes, je spoločník na celý život. Fakt je, že ja už nebudem mať dôvod hľadať iného dodávateľa a postup firmy možno splnil účel. Tak by to ale malo fungovať. Navyše som sa po dlhej dobe zasa cítil ako človek...

Vojtech Moravčík

Vojtech Moravčík

Bloger 
  • Počet článkov:  43
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Živnostník s dušou proletára, to je ťažká konštrukcia. Zoznam autorových rubrík:  SvetonázorZávislosťTupinyZnačkové nepodarkyZdravieDopravaPozitívaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu