reklama

Panáčik už asi nie je čo býval

Kto by nepoznal maskota hádam najznámejšej firmy na výrobu pneumatík Michelin. Áno, takéto pojmy zvyčajne vzbudzovali vo východnom bloku medzi motoristami pocit takzvanej „západnej" kvality, pokroku, stability aj bezpečnosti. Dnes som však pochopil, že naše barumky a neskôr matadorky sa nemuseli hanbiť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)
Obrázok blogu

Na začiatku bola stará škodovka. Na konci bol Ctroën C4. Asi netreba vysvetľovať - šrotovné. Nové auto, nové gumy s maskotom Bibendum, mal som pocit, že dobrá kombinácia. Už si ani nepamätám kedy som v živote kúpil niečo fungujúce bez počiatočných problémov a nie je tomu inak ani teraz. Na pneumatike od firmy, ktorá stála pri ich zrode sa po dvoch tisícoch kilometrov objavil objavil neveľký pupák ako od komára. Našinec by povedal - mal si dávať lepší pozor na obrubníky. Viete si predstaviť pocit, keď celý život točíte volanty škodoviek alebo žigulíkov a presedláte na moderný automobil s podstatne lepšími jazdnými vlastnosťami, ale horším výhľadom na aký ste boli zvyknutý? Zrazu potrebujete väčšiu rezervu na parkovanie a celkovo mate pocit, že ste z autoškoly prišli včera. Aj keď máte za sebou niekoľko stotisíc kilometrov jazdíte na novom aute až neprimeranie opatrne a chvíľu trvá až sa zbavíte úcty z novinky. Nie, nebol som si vedomý žiadneho kontaktu, ktorý by spôsobil porušenie kostry pneumatiky a preto som sa vydal na boj s veternými mlynmi. V servise som dostal odpoveď, že je to môj problém a záruka sa na takúto závadu nevzťahuje. Keďže som sa s ich názorom nestotožnil odporučili mi poslať pneumatiku, ich prostredníctvom, na posúdenie výrobcovi, podobne ako topánky. Iste sa natíska asociácia, že hlavne pri značkovej obuvi sa úspešného výsledku nedočkáte. Chcel som zistiť aký zvyčajný postoj firma Michelin uplatňuje, či je prípadne možné posúdenie vykonať takpovediac ambulantne. Ak totiž pošlem pneumatiku výrobcovi a budem svoje auto chcieť užívať, musím si kúpiť inú. Ak mi reklamáciu uznajú budem si môcť šiestu pneumatiku potom zavesiť na krk, ak nie, tak si ju nákladmi za dopravu, za manipuláciu a neoprávnenú reklamáciu predražím. Možno by sa to dalo dočasne riešiť zakúpením zimnej gumy ako rezervy, a po vyriešení dokúpiť kompletnú zimnú výbavu. Problém ale je, či si na túto alternatívu nevybrať menej renomovanú značku, ktorá ma v minulom storočí nesklamala dokonca ani vtedy, keď som naozaj nabehol na obrubník. Prekvapením pre mňa je, že firma, ktorá iste prostredníctvom automobiliek chrlí na náš trh dosť svojich výrobkov, asi ani na Slovensku nemá oficiálne zastúpenie. Na jej českých a slovenských internetových stránkach nenájdete ani adresu, ani kontakt, kam by ste svoj problém mohli smerovať vo vašej materčine. Pozoruhodné je, že sú tieto stránky spravované z Maďarska. Možno ale neviem hľadať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Poslal som teda mail naslepo alebo skôr omylom na adresu s doménou podobnou oficiálnej, a až neskôr som si uvedomil, že to bol iba predajca, ktorý samozrejme ani nereagoval. Panáčik sa teda neozval ale na kópiu mailu reagoval dovozca aut. Mám vraj doplniť údaje aby sa mohli seriózne problémom obutia svojich aut zaoberať a preveriť postup servisu. Tu bola moja reakcia:

Je pre mňa potešením konštatovať, že mi predsa niekto odpovedal. Ďakujem. Medzičasom som problém relatívne vyriešil. Nie k mojej spokojnosti, ale pokojne. Napriek tomu, že ste sa ozvali, moja ďalšia snaha o reklamáciu by bola odsúdená k nezdaru. Overil som si to v niekoľkých pneuservisoch. A nakoniec, tak ako píšem na konci svojej prvej správy, je možné, že môj pohľad nemusel byť celkom objektívny, aj keď poškodenie, ktoré som mohol spôsobiť, sa javí ako z kategórie kozmetických a jeho vznik ušiel mojej pozornosti. Pneumatika Michelin však nezvládne ani také. V servise predajcu teda zrejme postupovali správne a niet im čo vyčítať. Niet čo vyčítať ani firme Citroěn, že obúva svoje autá do značkových gúm, ktoré nevydržia v slovenskej premávke ani 1 500 km. Iróniou je, že som bol kvôli dezénu ostatných pneumatík nútený kúpiť si opäť (v mojich očiach už, nespoľahlivú) značku Michelin.
A dovoľte ešte jednu milú-nemilú skúsenosť. Pri preberaní auta ma predajca prekvapil príjemnou správou, že rezerva mojej novej C4 má plnohodnotnú, nie iba dojazdovú pneumatiku. Príjemné bolo aj obutie v rozmere R16. Ale iba dovtedy, kým som nemusel pre spomínané patálie na prednej náprave použiť rezervu s takzvanou plnohodnotnou pneumatikou. Ani Vy by ste sa pravdepodobne neubránili sklamaniu, ak by ste vytiahli z kufra rezervu rozmeru R15. Nuž čo, "plnohodnotná" dojazdovka. Neviem, čo by povedal diferenciál Vášho vozidla, keby ste túto kombináciu používali dlho. A výsledok? Všetko je v najlepšom poriadku. Čo by si chcel, chudobný zákazník? Podľahol si výhode šrotovného, dali sme ti väčšie gumy, pretože nás zvýšenie dopytu zaskočilo a R16-tok bol prebytok, namiesto galusky si dostal rezervu s dezénom, lebo holé plášte tiež neboli, tak prečo frfleš? Dostal si viac, ako sme ti na začiatku ponúkali. Áno je to pravda. Napriek týmto výhodám však už nebudem propagátorom tu
spomínaných svetoznámych značiek, naopak.

Posielam VIN môjho auta, aby bolo zrejmé, že som majiteľom vozidla s ktorým mám uvedené skúsenosti. V prílohe Vám pre zaujímavosť posielam fotografie - kurióznu polohu poškodenia pneumatiky, ktoré je preto ťažšie odhaliteľné. Nuž, Bibendum už nie je, čo býval.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Odpoveď z Citroënu:

Na Vami popisované skutočnosti sme sa informovali v autorizovanom predajno-servisnom mieste. Pracovník servisu nám potvrdil problém s pneumatikou a zároveň nás informoval, že Vám servis navrhol štandardný postup pri riešení reklamácie, teda možnosť zaslať pneumatiku na reklamáciu do spoločnosti Michelin. Túto možnosť ste nevyužili.
V podstate ste nám o uvedenej ponuke zo strany servisu písali i v svojej žiadosti ...

Vážený pane, Citroën Slovakia s.r.o. má záujem na Vašej spokojnosti s vozidlom ako i so službami, poskytovanými našou značkou, preto sme sa rozhodli Vám ponúknuť obchodné gesto vo výške 40% na kúpu 4 ks pneumatík a to nasledovne:

SkryťVypnúť reklamu
reklama


67,62 € bez DPH (80,47 s DPH) cena za kus 205/55/R16 krisalp HP 91H kat. číslo 477333
94,26 € bez DPH (112,17 s DPH) cena za kus 205/55/R16 Primacy Alpin PA3 kat. číslo 172662

Navyše, Citroën Slovakia s.r.o.. Vám zdarma na 1 rok poskytne službu PNEU ASSISTANCE. Táto služba Vám zaručí, že v prípade, ak na ceste nečakane zistíte, že pneumatika na Vašom vozidle je perforovaná, neostanete osamotený. Na Slovensku je vám táto služba k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni.

Zdá sa, že niekto má skutočne záujem o renomé svojej značky, ale aj keď to bolo príjemné zistenie moje sklamanie už vyvolalo trvalú nechuť, a preto som si preveril akú to úžasnú ponuku som dostal a nasledovalo poďakovanie:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďakujem za reakciu aj obchodné gestá, ktoré ponúkate. Môj pôvodný mail nesmeroval k tomu, aby som získaval výhody od Vašej firmy. Chybné rozhodnutie preferovať renomované značky je aj tak nezvratné a dnes už nezostáva iná cesta iba udržovať veci v čo najefektívnejšej prevádzke.
Po skúsenostiach musím konštatovať, že najefektívnejšie znamená najlacnejšie. Ak mám vyhodiť novú pneumatiku od Michelinu, je výhodnejšie vyhodiť dve matadorky, pretože riziko zlej investície je skoro polovičné a predpoklad, že na dvoch lacnejších gumách prejdem aspoň 40 000 km je pravdepodobnejší. Tu je skrytá aj odpoveď na Vaše prvé obchodné gesto, teda že pri kompletnom obúvaní auta už v žiadnom prípade nesiahnem po značke Michelin. Ak by som to aj urobil, radšej pri kúpe Michelin Primacy Alpin PA3 205/55 R16 využijem predajcu http://www.nejlevnejsipneu.cz/sk/pneumatiky.php?druh=2&vyrobce=18&sirka=205&profil=55&prumer=16, ktorý momentálne ponúka tento tovar za 103,6 EUR s DPH aj s dopravou, čo je skoro o 8,5 EUR menej ako vaša ponuka so 40-percentnou zľavou.
Je niekoľko vysvetlení tejto disproporcie:

1. Ponúkate inú špecifikáciu ako Michelin Primacy Alpin PA3, napr Michelin Primacy Alpin PA3 EL a vaša pôvodná ponuka je preklep.
2. Uvedený predajca ponúka falošnú značku.
3. Firma Citroën nakupuje od firmy Michelin draho.
4. Firma Citroën predáva tak draho, že 40-percentné obchodné gesto dostáva tento tovar na bežnú cenu.

Pre objektivitu uvádzam, že v prípade pneumatiky Kleber je vaša ponuka asi o 9,7 EUR priaznivejšia (11%) ako pri uvedenom predajcovi http://www.nejlevnejsipneu.cz/sk/pneumatiky.php?druh=2&vyrobce=15&sirka=205&profil=55&prumer=16.

Inými slovami pri porovnaní má v prvom prípade vaše obchodné gesto bohužiaľ hodnotu +9% oproti dostupnej cene.
V druhom prípade obchodné gesto skutočne predstavuje asi 11% zľavu z uvedenej dostupnej ceny bez dopravy.

Druhé obchodné gesto v podobe PNEU ASSISTANCE som už dostal a ďakujem zaň. Priznám sa však, že by som sa cítil mimoriadne trápne, ak by som čakal na Vašu asistenčnú službu, aby mi vymenila perforovanú pneumatiku za moju rezervu. Je však možné, že moje auto bude riadiť menej zručný vodič alebo vodička a pre nich sa služba stane naozaj záchranou. Úprimne si želajme, aby sa to nemuselo stať.

Vážená pani,
dovoľte poďakovať sa za Vašu snahu o zmiernenie môjho problému. Ako som v úvode napísal, spôsobil som si ho svojím chybným rozhodnutím sám. Navyše môj problém nebol v zimných pneumatikách.

Keď som bol asi dvojdňovým vlastníkom C4, kontaktovali ste ma s anketou o spokojnosti vašich servisných miest, ale vtedy som s nimi nemal nijaké skúsenosti. Teraz už pár mám. A keďže píšete, že máte záujem o spokojnosť svojich zákazníkov, berte moje pomerne obšírne a verím, že aj korektné úvahy ako prínos pre rovnaký cieľ.

Na záver dovoľte ešte poslednú úvahu o obchodnom geste a hrdosti na značku.
Ak by som bol vlastníkom firmy Michelin a uvidel by som fotografie poškodenia novej, mnou vyrábanej pneumatiky, poslal by som služobné auto, aby mi ju priniesli. Aby ju mohol preskúmať a urobiť opatrenia vo výrobe smerujúce k zlepšeniu bočnej odolnosti gumy, ktorej praskla výstuha aj bez toho, aby bola perforovaná po zjavne minimálnom incidente s vozovkou.

Konanie takéhoto majiteľa by som ako zákazník považoval za značkové, a možno by som mu prepáčil, ak by mi náhradnú pneumatiku neposkytol zadarmo, ale ako gesto, aspoň za veľkoobchodnú cenu.

Myslím, že každý zákazník mám právo na svoj pohľad, aj keď pripúšťam, že môže byť tiež subjektívny. Navyše sa zdá, že jeho obhájenie je v konečnom dôsledku drahšie ako kúpa iného výrobku. Quijotovský syndróm sa však prehlbuje pri pohľade na expanziu „západnej" kvality aj do našich zdanlivo podradných značiek, a dnes už asi naozaj rozhodne o kúpe výrobku iba cena. Samozrejme tá najnižšia, pretože ak kúpite no name a nie značku, získate. Je totiž ťažšie vyhodiť drahý brak.

Vojtech Moravčík

Vojtech Moravčík

Bloger 
  • Počet článkov:  43
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Živnostník s dušou proletára, to je ťažká konštrukcia. Zoznam autorových rubrík:  SvetonázorZávislosťTupinyZnačkové nepodarkyZdravieDopravaPozitívaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu